הסדרי ראייה בחופש הגדול – איך להיערך נכון

summer vacation, sunbathing and pedicure concept - three women lying on the beach with straw hat, sunglasses and bag

החופש הגדול הוא יציאה אחת גדולה מהשגרה. לילדים משתנות המסגרות במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב פשוט אין מסגרות.

הורים עובדים לא יודעים "מה לעשות עם הילדים!?" בחופש הגדול.

כל אלו מתעצמים כאשר מדובר בהורים גרושים.
לרב הורים גרושים מתנהלים בשגרה של חלוקת זמני שהות או בשמם הידוע "הסדרי ראייה". ביומיום הסדרי הראייה לרב ברורים ומהווים חלק משגרת חיי המשפחה.

אך מה קורה בחופש הגדול? מה קורה כשאחד ההורים רוצה לקחת את הילדים לחופשה בחו"ל? או להופעה מיוחדת לקיץ שמתקיימת דווקא ביום של ההורה השני? או שהילדים יוצאים לקייטנות מרוחקות שאינן מאשרות קיום הסדרי ראייה? או שלפתע על ההורה לאסוף את הילדים מהבית ולא מביה"ס ויחסי ההורים אינם טובים?

אלו ועוד הינם מצבים שכיחים מאוד בחופש הגדול ואם רוצים ההורים שילדיהם יבלו בחופשת הקיץ ולא יסבלו מויכוחים וחיכוכים בין הוריהם, עליהם להיערך מראש ולנהוג בחכמה שהרי,  מי שמשלם את המחיר הם הילדים!!

כמה טיפים להקל את קיומם של הסדרי הראייה בחופש הגדול :

  • נסיעות לחו"ל – סכסוכים רבים מתעוררים בחופש הגדול כאשר אחד ההורים מבקש להוציא את הילדים לחו"ל. כאשר ההורים גרושים, הוצאת הילד לחו"ל מחייבת הסכמת ההורה האחר (כך גם לגבי הנפקת דרכון). לעיתים ההורה האחר מתנגד מסיבות מוצדקות כגון חשש לבריאות הילדים בנסיעה למקום מסוכן, חשש מחטיפת ילדים כאשר יחסי ההורים גרועים מאוד אך לרב, התנגדותו של הורה האחר נובעת מקנאה, מיצר נקמנות ועוד. היעדר הסכמה של ההורה השני מחייבת פנייה לביהמ"ש מה שמביא לבזבוז כספים, זמן ופגיעה נוספת בילדים.
    המצב הרצוי הוא שכבר בעת עריכת הסכם הגירושין יתנו ההורים את הדעת לנושא. על ההורים המבקשים את טובת ילדיהם לכבד זה את רצונו של האחר ונכון יהיה לקבוע בהסכם הגירושין כי הצדדים מתירים זה לזו ולהפך לצאת עם הילדים לחופשה בחו"ל של עד 14 יום, תוך מתן הודעה מוקדמת.

  • במידה ולא נכלל הסדר כאמור בהסכם הגירושין, ההורה שמבקש לצאת לחול ייזום שיחה עם ההורה האחר, כחודשיים לפני החופש הגדול ויתאם עמו את הנסיעה לחו"ל לרבות מתן פרטים מלאים ושיתוף כנה.אותו שיחה יפה גם לעניין קייטנות מרוחקות, סאמר סקול ועוד.
  • שינויים בהסדרי הראייה  – המריבות והויכוחים מקורם באי עמידה של מי מההורים בהסדרי הראייה הקבועים בתקופת החופש הגדול. אם מפאת פעילויות שונות של הילדים, מופעים, קייטנות וכדומה. גם כאן הפתרון נעוץ בתכנון מוקדם. כבר בעת עריכת הסכם הגירושין רצוי ליתן מענה למצבים צפויים אלו ע"י קביעת מנגנון מתאים. גם אם הגירושין לא התנהלו ברוח טובה ולא נכללו מנגנונים מתאימים בהסכם, בתקווה שכבר חלף הזעם וישנה הידברות בין ההורים, כדאי ליזום שיחה, עוד בטרם החופש הגדול, ולקבוע הסדרים בין ההורים אשר ימנעו פגיעה בילדים ויאפשרו להם להנות מהחופש הגדול במחיצת שני הוריהם במידה שווה ככל שניתן.
  • דוגמא למנגנון היא גמישות בקביעת הימים, החלפת ימים בין ההורים כעת פעילות מיוחדת, מתן הודעה מוקדמת על פעילות שכזו ואלי אפילו פעילות משותפת לילדים עם שני הוריהם בחופש (רחמנא לצלן).
  • חשוב מאוד לקבוע מראש ולהסכים על מנגנון של פנייה לגישור או תיאום הורי בעת מחלוקת בנושא. מגשר/מתאם הורי יתנו פתרון מהיר ויחסכו פגעה בילדים וסכסוך ארוך ויקר.
  • החשוב מכל – הימנעו בכל מצב מלערב את הילדים במחלוקות בניכם!!! הילדים אינם כלי משחק או כלי ניגוח. הם רק ילדים בחופש הגדול!

והעיקר – שיהיה קיץ מהנה וחמים

אפרת

__________________________________________________________________________________________

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
הכותבת הינה מגשרת ועו"ד לענייני משפחה, המתמחה בתחום הגישור לגירושין, צוואות וירושות
למידע נוסף או תיאום פגישה מוזמנים ליצור קשר:
בטל, 054-9985010
במייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים