זכויות חד הורים – כדאי לדעת…..

parents rights

התגרשתם? התאלמנתם? בחרתם להביא לעולם ילד ללא בן זוג?
בכל אחד מהמקרים הללו, בהם אתם הורה יחיד עם ילדים מתחת לגיל 18, אתם למעשה מהווים משק בית חד הורי.
הידעתם שככזה אתם זכאים להטבות וזכויות מגוונות?

משפחות חד הוריות זכאיות לזכויות שונות ומגוונות.חלקן מקורן ברשויות ברמה ארצית וחלקן מקורן ברשויות מקומיות. המשותף לכולן הוא שאם לא תדרשו! לא בטוח שתקבלו.

1. מענק לימודים:
משפחות חד הוריות זכאיות למענק לימודים מהמוסד לביטוח לאומי עבור כל ילד הלומד בבית הספר מגיל 6 ועד לגיל 14 בתחילת שנת הלימודים. סכום המענק משתנה בהתאם לגיל הילד: בביה"ס היסודי המענק הינו כ- 1,500 ₪ ובחטיבת הביניים כ- 800 ₪.
מדובר בסכום כסף נאה אשר יש בו כדי לסייע ברכישת ציוד הלימודים לשנה החדשה ולהקל על ההורה.

2. תוספת ימי מחלה:
הורה חד הורי זכאי ל-8 ימי מחלה נוספים על אלו להם זכאי כל הורה. במקרה של ילד החולה במחלה ממארת להורה חד הורי, זכאי ההורה ל-110 ימי מחלה בגין מחלת הילד, בתנאים מסוימים.
הורה לילד עם מוגבלויות זכאי ל-18 ימי היעדרות מהעבודה. הורה חד הורי זכאי ל-18 ימים נוספים, סה"כ 36 ימי היעדרות.

3. הטבות במיסוי:
חד הורים זכאים לנקודת זיכוי נוספת אחת בנוסף לנקודות הזיכוי השגרתיות. נקודת הזיכוי הינה להורה אשר מטפל בילד. במקרה של הורים גרושים, כאשר ההורה השני משתתף בכלכלת הילדים, יהיה זכאי גם הוא לנק' זיכוי נוספת מלאה או חלקית.

4. תשלום "גיבוי" בהיעדר תשלומי מזונות:
במקרה של אם חד הורית שאבי הילד אינו משלם מזונות, תהא היא זכאית לתשלום מזונות ע"י המוסד לביטוח לאומי. גובה תשלום המזונות תלוי בגובה הכנסתה של האישה.

5. חשבון חשמל:
חברת חשמל מעניקה הנחות לאימהות חד הוריות המקבלות מזונות מהמוסד לביטוח לאומי או הבטחת הכנסה ואמהות לשלושה ילדים ומעלה.

6. הנחה בארנונה:
ברשויות מקומיות מסוימות מוענקת הנחה בתשלומי הארנונה בשיעורים שונים להורים חד הורים.

7. סיוע בתחום הדיור:
הורה חד הורי המטפל בשלושה ילדים ומעלה וזכאי לקצבת מזונות או הבטחת הכנסה, יהיה בנסיבות מסוימות זכאי לדיור ציבורי וכן זכאי לסיוע במשכנתא לשם רכישת דירה. משפחה חד הורית זכאית לסיוע בשכר דירה ולשם כך עליה להוציא "תעודת זכאות".

8. הנחה במעונות יום ומשפחתונים:
הורים חד הוריים הנמצאים בהכשרה מקצועית או מקבלים הבטחת הכנסה או קצבת מזונות, זכאים לסיוע במימון מעונות יום ומשפחתונים מטעם משרד הכלכלה. כמו כן, הורים חד הוריים זכאים לסבסוד במעונות היום של נעמ"ת וויצ"ו בהתאם לגובה הכנסותיהם החודשיות.

9. קייטנות:
משרד הכלכלה מסייע למשפחות חד הוריות במימון קייטנה לילדים בחופשת הקיץ ובחופשת הפסח בסך של עד 1,000 ₪ לילד כאשר ההורה נמצא בהכשרה מקצועית או מקבל תשלומי הבטחת הכנסה או קצבת מזונות.

10. צהרונים:
משרד הכלכלה מסייע בתשלום לצהרונים למשפחות חד הוריות המקבלות תשלומי הבטחת הכנסה או קמבת מזונות או נמצאים בהכשרה מקצועית. הסיוע הינו עד לסך של 500 ₪ למשך 12 חודשים ולאחר מכן 375 ₪ ל-6 חודשים נוספים.

11. אגרת טלוויזיה:
משפחה חד הורית המקבלת השלמת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי, זכאית להנחה של 50% בתשלום האגרה.

כפי שאתם מבינים, היריעה קצרה מלהכיל את כלל ההטבות והזכויות ולכן, עצת זהב – בכל גוף, רשות או נותן שירותים, תשאלו! אל תחששו לדרוש הנחה נוכח מצבכם כחד הורים. גם ככה זה קשה! ומקסימום – תצליחו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים